Departament Podatków Dochodowych:
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że zarówno biustonosz z kieszonką
do protezy piersi oraz rękaw przeciw obrzękowy nie może być kwalifikowany do sprzętu,
urządzenia czy narzędzi, które uprawniają do zastosowania odliczenia w ramach ulgi
rehabilitacyjnej.
Departament Podatków Dochodowych
DD3/8213/113/CRS/13/RWPD-11398/RD-25995/13
Federacja Stowarzyszeń
"Amazonki"
Odpowiadając na pismo z dnia 22 lutego 2013 r.,Nr FSA-70/2013,w sprawie interpretacji
przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej,
Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje.
Zgodnie z art.7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r.(Dz.U.Nr78,
poz. 483,z późn.zm.)organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Zasady postępowania w sprawach podatkowych regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia
1997r.-Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012r. poz. 749,z poźn.zm.)
Tryb wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego określony został w Rozdziale 1a
w Dziale II ustawy - Ordynacja podatkowa.Zgodnie z art.14b par. 1 ustawy - Ordynacja
podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek
zainteresowanego wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów
prawa podatkowego.
W świetle powyższego należy wyjaśnić, że przepisy dotyczące instytucji indywidualnych
interpretacji prawa podatkowego przyznają możliwość wystąpienia z wnioskiem o wydanie
interpretacji wyłącznie w swoich indywidualnych sprawach.W konsekwencji obowiązujące
przepisy wykluczają z katalogu wnioskodawców organizacje społeczne.
Wobec powyższego Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że przedstawione poniżej stanowisko
nie stanowi interpretacji przepisów prawa podatkowego w rozumieniu regulacji zawartych
w ustawie-Ordynacja podatkowa.
Zasady korzystania z tzw. ulgi rehabilitacyjnej określone zostały w art.26 ust. 1 pkt 6,
ust. 7-7g oraz ust. 13a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym dla osób
fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.),zwanej dalej "ustawą PIT".
Na podstawie art.26 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT podatnik, będący osobą niepełnosprawną
lub podatnik, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne, ma prawo odliczyć
od dochodu kwoty wydatków poniesionych w roku podatkowym na cele rehabilitacyjne
oraz związanych z ułatwianiem wykonywania czynności życiowych.
Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed
opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ustawy PIT, natomiast zasady i warunki
dokonywania tych odliczeń zostały określone w art. 26 ust. 7b-7g oraz ust. 13a ustawy PIT.
Stosownie do art. 26 ust. 7b ustawy PIT wydatki podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie
zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób
niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego
funduszu świadczeń socjalnych lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy
(środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą
sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.
W myśl art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy PIT, podatnik będący osobą niepełnosprawną może
odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na zakup i naprawę indywidualnego
sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających
wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności,
z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że zarówno biustonosz z kieszonką
do protezy piersi oraz rękaw przeciw obrzękowy nie może być kwalifikowany do sprzętu,
urządzenia czy narzędzi, które uprawniają do zastosowania odliczenia w ramach ulgi
rehabilitacyjnej.
W przypadku, gdy podatnik stwierdzi, że w zeznaniu podatkowym odliczył wydatki, których
jednak nie można było zaliczyć do wydatków wymienionych w art. 26 ust. 7a ustawy PIT,
powinien niezwłocznie złożyć korektę tego zeznania wraz z dołączonym pisemnym
uzasadnieniem przyczyn korekty, stosownie do postanowień art. 81 ustawy - Ordynacja
podatkowa.
Niezapłacony w terminie płatności podatek staje się bowiem zaległością podatkową (art. 51
par.1 ustawy-Ordynacja podatkowa), od której naliczane są odsetki za zwłokę (art.53 ustawy-
Ordynacja podatkowa). Ponadto, na na równi z zaległością podatkową traktuje się także
nadpłatę, jeżeli w zeznaniu została wykazana nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej,
a organ podatkowy dokonał jej zwrotu lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych bądź
bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych (art. 52 par.1 ustawy - Ordynacja podatkowa).
Zastępca Dyrektora
Departamentu Podatków Dochodowych